Pelatihan Bahasa Arab Dasar Menggunakan Metode Tat’biq Pada Mahasiswa PAI Universitas Negeri Padang
https://doi.org/10.31100/matappa.v7i1.3381
Keywords:
Training, Arabic Langguage, Tat’biq MethodAbstract
Arabic is a scientific tool to support understanding and deriving meaning from the propositions in the form of the Koran and Hadith which are standard in Arabic form. The purpose of studying Arabic is an important and useful way to understand it, especially for someone who has a religious focus, such as Islamic-based schools such as Islamic boarding schools, madrasas, Integrated Islamic schools, or Islamic-based tertiary institutions, as well as non-formal learning such as halaqoh. and Islamic teachings, so that learning cannot be separated from the Koran, Hadith and books written by ulama. The methods used by each educational institution are different, one of the methods used in learning Arabic is the Muhadharah method. The Muhadharah method in non-formal Arabic language learning takes the form of practical learning which is carried out in the form of delivering material and interaction in the form of discussions, generally focusing more on developing speaking and communication skills. In the context of Arabic language training using the Muhadharah method at student level, the delivery of material is usually carried out contextually and integrated with reading, listening and speaking practice.References
Afni, Z., & Sari, F. M. (2021). Pemulihan Ekonomi Melalui Pembangunan Kebun Bibit Desa Menggunakan Metode Participatory Action Research ( PAR ). DINAMISIA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 356–364.
Arkadiantika, I. … Dariyadi, M. W. W. (2019). Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 3, Issue 1). http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jtp/article/view/6709%0Ahttp://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/sastra-arab/article/view/39394%0Ahttp://infestasi.trunojoyo.ac.id/simantec/article/view/3809%0Ahttp://lpm.iain-jember.ac.id/download/file/DISKUSI_PERIODI
Drozd, D. S. (2010). Pembelajaran Muhadatsah di Pondok Pesantren Al-Kamal Kuwarasan Kebumen (Tinjauan Metode) (Issue December). Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Furoidah, A. (2020). Media Pembelajaran Dan Peran Pentingnya Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 2(2), 63–77. https://doi.org/10.36835/alfusha.v2i2.358
Hasyim, M. (2015). Andragogi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. ARABIYAT : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(1), 31–42. https://doi.org/10.15408/a.v2i1.1512
Rohhani, I., & Istikomah, I. (2021). Implementasi Perencanaan Pembelajaran Di Kursus Bahasa Arab Al-Iman Surabaya. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(2), 266. https://doi.org/10.24252/idaarah.v5i2.20884
Sangid, A., & Muhib, M. (2019). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. El-Tsaqafah : Jurnal Jurusan PBA, 2(1), 1–22.
Supriatna, A., & Nurhaolah, N. (2023). Upaya Kemampuan Peningkatan Pembelajaran Kitab Jurumiyah Dengan Metode Active Learning Di Pesantren Al Muslih Telukjambe Timur Karawang. Jurnal Primary Edu (JPE), 1(2), 170–183.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tegu Reski Amanah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Jurnal ini memberikan akses terbuka langsung dengan prinsip bahwa membuat penelitian tersedia secara bebas untuk publik mendukung pertukaran pengetahuan global yang lebih besar.
Semua artikel yang diterbitkan dapat di Akses secara Terbuka atau Gratis untuk semua orang baik untuk dibaca maupun diunduh di bawah lisensi CC-BY.
Ppenulis mempertahankan kepemilikan hak cipta untuk artikel mereka, tetapi penulis memberikan izin kepada orang lain untuk menggunakan konten publikasi di Matappa secara keseluruhan atau sebagian asalkan karya aslinya dikutip dengan benar.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan menyampaikan artikel dalam semua bentuk dan media, termasuk cetak ulang, foto, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahan. Reproduksi bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya dalam basis data dan transmisi dengan bentuk atau media apa pun, seperti elektronik, salinan elektrostatik dan mekanik, fotokopi, rekaman, media magnetik.

MATAPPA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



