PENGARUH PERILAKU ASERTIF TERHADAP TIPE KEPRIBADIAN SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA
https://doi.org/10.31100/histogram.v7i2.3307
Keywords:
Asertif, Ekstrovert, Introvert, Pembelajaran MatematikaAbstract
Peserta didik seringkali kurang terampil dalam menyampaikan atau mengkomunikasikan apa yang dinginkan dan dirasakannya kepada orang lain dengan alasan kurangnya percaya diri. Salah satu perilaku yang sangat penting dalam berkomunikasi adalah asertif. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada pengaruh peserta didik yang memiliki tipe kepribadian ekstrovert dan introvert dalam berperilaku asertif pada pembelajaran matematika. Jenis penelitian ini adalah kuantitatif. Sampel pada penilitian ini terdiri dari 66 peserta didik sekolah menengah pertama di SMP Ma’arif NU Kraksaan dan SMPN 1 Mojoagung. Data yang dikumpulkan dalam penelitian ini adalah hasil dari angket perilaku asertif dan tipe kepribadian ekstrovert dan introvert pada peserta didik. Angket dalam penelitian ini terdiri dari 30 pernyataan untuk mengetahui perilaku asertif dan 24 pernyataan untuk mengetahui tipe kepribadian ekstrovert dan introvert pada peserta didik. Hasil kuesioner dianalisis dengan uji korelasi dan uji regresi dengan SPSS. Hasil penelitian menunjukan terdapat pengaruh perilaku asertif yang signifikan terhadap tipe kepribadian ekstrovert dan introvert pada peserta didik dalam pembelajaran matematika. Hasil penelitian juga menunjukan bahwa perilaku asertif berpengaruh positif pada tipe kepribadian peserta didik sebesar 61%. Peserta didik dengan perilaku asertif yang tinggi berarti memiliki tipe kepribadian ekstrovert dan peserta didik dengan perilaku asertif yang rendah berarti memiliki tipe kepribadian introvert,Downloads
References
Ampuno, S. (2020). Perilaku Asertif Generasi Milenial Dalam Perspektif Psikologi Islam. JIVA : Journal of Behavior and Mental Health, 1(1), 18–27. https://doi.org/10.30984/jiva.v1i1.1163
Arifin, S., Setiawan, Y. E., & Faradiba, S. S. (2022). Profil Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Ditinjau Dari Gaya Belajar. Histogram : Jurnal Pendidikan Matematika, 6 (2)(349–360), 12. https://doi.org/http://journal.matappa.ac.id/index.php/histogram/index
Aryanto, W., Arumsari, C., & Sulistiana, D. (2021). Hubungan Antara Harga Diri Dengan Perilaku Asertif Pada Remaja. QUANTA, 5(3). https://doi.org/10.22460/q.v2i1p21-30.642
Dewi, K. (2016). Perilaku Asertif Siswa Kelas IX SMP Negeri 25 Semarang Tahun Ajaran 2015 / 2016. Thesis. http://lib.unnes.ac.id/24134/
Faradiba, S. S., & Alifiani, A. (2019). Is a confidence needed in learning mathematics? International Journal on Teaching and Learning Mathematics, 2(2), 52. https://doi.org/10.18860/ijtlm.v2i2.8443
Faradiba, S. S., Rahmawati, B., Nabilla, I. A., & ... (2021). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Di Sekolah Dasar Melalui Pendampingan Berbasis Literasi. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri, 5(6), 3547–3556.
Hidayatullah, R. M., & Indana, F. N. (2022). Perilaku asertif dan tipe kepribadian remaja yang mengalami kecenderungan neurotik. PSYCOMEDIA : Jurnal Psikologi, 1(2), 54–64. https://doi.org/10.35316/psycomedia.2022.v1i2.54-64
Jazuli, A., & Lathifah, M. (2018). Deskripsi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Soal Cerita Berdasarkan Tipe Kepribadian Ekstrovert-Introvert Siswa SMP Negeri 6 Rembang. AlphaMath : Journal of Mathematics Education, 4(1), 23. https://doi.org/10.30595/alphamath.v4i1.7352
Kartini, K., Sudirman, S., & Lestari, W. D. (2020). Pembelajaran Geometri Berbantuan Aplikasi Mobile Augmented Reality Pada Siswa Ekstrovert Dan Introvert. Jurnal Edukasi Dan Sains Matematika (JES-MAT), 6(2), 139. https://doi.org/10.25134/jes-mat.v6i2.2709
Muhimmatul Hasanah. (2015). Dinamika Kepribadian Menurut Psikologi Islami. Ummul Quro, 6(Jurnal Ummul Qura Vol VI, No 2, September 2015), 110–124. http://ejournal.kopertais4.or.id/index.php/qura/issue/view/531
Mutiara, K., & Merida, S. C. (2021). Harga diri dan perilaku asertif pada siswa MTs Negeri 3 Kota Bekasi. Seminar Nasional Psikologi UM, April, 124–127. http://conference.um.ac.id/index.php/psi/article/view/1232%0Ahttp://conference.um.ac.id/index.php/psi/article/download/1232/633
Ngatini, & Karneli, Y. (2020). Tingkat Perilaku Asertif Siswa Dan Implikasi Dalam Pelaksanaan Layanan Bimbingan Konseling. Indonesian Journal of Guidance and Counseling : Theory and Application, 9(1), 17–22. journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jbk
Pahmiah, P., Mubarak, M., & Fadhila, M. (2022). Perbedaan Perilaku Asertif Ditinjau dari Tipe Kepribadian Menurut Carl Gustav Jung (Studi Komparatif Pada Mahasiswa Organisator Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin). Jurnal Al-Husna, 2(1), 64. https://doi.org/10.18592/jah.v2i1.4617
Porpitasari, D. M. (2007). Pengaruh Perilaku Asertif Terhadap Hubungan Interpersonal Pada Siswa. Thesis, 122. http://etheses.uin-malang.ac.id/8664/1/03410054.pdf
Satalina, D. (2014). Kecenderungan Perilaku Cyberbullying Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Ekstrovert Dan Introvert. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, Vol. 02, N, 294–310. https://ejournal.umm.ac.id/index.php/jipt/article/view/2003
Setiawan, Y. E., & Syaifuddin, S. (2020). PENINGKATAN KOMPETENSI PROFESIONALITAS GURU MELALUI PELATIHAN DESAIN PEMBELAJARAN PETA KONSEP. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 26(3), 148.
Siringoringo, E. (2017). Pengaruh Perilaku Asertif Terhadap Prestasi Belajar Pendidikan Agama Kristen Pada Siswa Kelas III, IV Dan V SD. Jurnal Handayani, Vol 8 (1), 52–57. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/handayani/article/view/10568
Umami, P. A. . (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Open Ended Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Dan Kemampuan Matematis Peserta Didik. Thesis, 1–285.
Umaroh, K. (2015). Hubungan Tipe Kepribadian Ekstrovert Introvert Terhadap Kesabaran Pasien Hemodialisa Di Rumah Sakit Islam Sultan Agung Semarang. Thesis, 120. https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/5605/
Verina, A. I. (2019). Kecenderungan dan Faktor-Faktor yang Memengaruhi Perilaku Asertif pada Mahasiswa yang Aktif Berorganisasi di Kampus. Thesis, 1–92. http://repository.usd.ac.id/32945/2/149114028_full.pdf
Yukentin, Y., Munawaroh, M., & Winarso, W. (2018). Analisis Hasil Belajar Matematika Siswa Ditinjau Dari Perbedaan Kepribadian Ekstrovert Dan Introvert. JIPMat, 3(2), 163–168. https://doi.org/10.26877/jipmat.v3i2.2700
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.
2. Author's Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika's spirit is to disseminate articles published for free. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika when distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in one's future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for one's purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If other authors jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that all co-authors have authorized them to agree on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agree to inform their co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything arising from the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such an extent that it is legally permissible, the author waives their right to collect royalties relative to the article regarding any use by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the editorial process is completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers, as mentioned in point 3.



