Pelatihan Guru Sekolah Dasar Dalam Pengintegrasian Pendidikan Karakter Di Setiap Mata Pelajaran
https://doi.org/10.31100/matappa.v8i3.4363
Abstract
The implementation of character education at the Elementary School (SD) level often faces challenges, where the integration of character values remains partial and separate from core subject content, consequently diminishing the effectiveness of holistic value internalization. This Community Service Program (Pengabdian kepada Masyarakat/PkM) aims to enhance the pedagogical competence of elementary school teachers in designing and implementing instruction that systematically integrates the five main character values (Religiosity, Nationalism, Self-Reliance, Mutual Cooperation, and Integrity) across all subjects. The PkM methodology employed an interactive workshop approach involving 30 elementary school teachers in the [Specify Location] region over three effective days. Data was collected through pre-test and post-test to measure the cognitive aspect, and analysis of the Lesson Plan (Rencana Pelaksanaan Pembelajaran/RPP) products to measure applied skills. The results of the Paired Sample T-Test analysis showed a highly significant increase in teacher understanding (Sig.=0.000) between pre-test and post-test scores. This finding is supported by an N-Gain Score of 0.608 (Medium category), proving the training's effectiveness. Practically, teachers successfully developed explicit integrated RPP models. This PkM successfully transformed the teachers' paradigm, equipping them with the technical ability to make character the soul of the entire learning process, thereby fostering strong character development sustainably in students.
References
Ambarsari, R. Y., Harbono, H., & Respatiningrum, R. A. (2025). Tantangan dan Peluang Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar: Perspektif Guru Dan Orang Tua. Elementary School (Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Ke-SD-an), 12(2), 1-15.
Dewi, P., & Purnomo, A. (2023). Integrasi Nilai-nilai Budaya dalam Kurikulum Pendidikan Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 15(2), 45-60.
Hake, R. R. (1998). Interactive-Engagement Versus Traditional Methods: A Six-
Thousand-Student Survey of Mechanics Test Data for Introductory Physics Courses. American Journal of Physics, 66(1), 64–74.
Jatmiko, T., & Hermawan, A. (2022). Tantangan Guru dalam Implementasi Pendidikan Karakter di Era Digital. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 5(1), 45-60.
Kementerian Pendidikan Nasional. (2010). Kebijakan Pengembangan Pendidikan Karakter. Jakarta: Pusat Kurikulum.
Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice-Hall.
Lickona, T. (2009). Educating for Character: How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility. Bantam Books.
Lubis, Y. R., & Wulandari, S. (2023). Integrasi Nilai-Nilai Karakter dalam Mata Pelajaran Sains di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 7(3), 112-125.
Mulyono, B. (2022). Pendekatan Holistik dalam Pendidikan Karakter di Indonesia. PT Gramedia Pustaka Utama.
Pranata, B., & Hidayat, M. (2023). Kesenjangan Kompetensi Pedagogik Guru dalam Penerapan Kurikulum Integratif. Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran, 12(3), 110-125.
Raharja, A. (2018). Teori dan Aplikasi Pendidikan Karakter. Bumi Aksara.
Setiadi, H., & Abdullah, Y. (2023). Peran Kepala Sekolah dalam Penguatan Pendidikan Karakter Terintegrasi. Jurnal Manajemen Pendidikan, 14(1), 20-35.
Sutrisno, R., & Pramono, D. (2022). Analisis Pelaksanaan Pendidikan Karakter yang Bersifat Parsial di Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah Dasar, 8(4), 211-225.
Wibowo, E. (2020). Model Pendidikan Karakter Terintegrasi dalam Mata Pelajaran Non-Kognitif. Jurnal Edukasi Dasar, 9(1), 1-15.
Wibowo, Y., & Handayani, S. (2021). Peran Usia Kritis dalam Pembentukan Moral Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Tumbuh Kembang Anak, 6(3), 160-175.
Wijaya, A., & Santoso, R. (2021). Pendidikan Karakter sebagai Fondasi Ketahanan Moral Bangsa. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 10(2), 88-102.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Asriana Abdullah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Jurnal ini memberikan akses terbuka langsung dengan prinsip bahwa membuat penelitian tersedia secara bebas untuk publik mendukung pertukaran pengetahuan global yang lebih besar.
Semua artikel yang diterbitkan dapat di Akses secara Terbuka atau Gratis untuk semua orang baik untuk dibaca maupun diunduh di bawah lisensi CC-BY.
Ppenulis mempertahankan kepemilikan hak cipta untuk artikel mereka, tetapi penulis memberikan izin kepada orang lain untuk menggunakan konten publikasi di Matappa secara keseluruhan atau sebagian asalkan karya aslinya dikutip dengan benar.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan menyampaikan artikel dalam semua bentuk dan media, termasuk cetak ulang, foto, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahan. Reproduksi bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya dalam basis data dan transmisi dengan bentuk atau media apa pun, seperti elektronik, salinan elektrostatik dan mekanik, fotokopi, rekaman, media magnetik.

MATAPPA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



