Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share dalam Meningkatkan Keterampilan Menyimak Siswa Kelas V

Authors

  • Rosdiah Salam Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Hamzah Pagarra Universitas Negeri Makassar, Indonesia, Indonesia
  • Nur Asia Maharani Universitas Negeri Makassar, Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdasmatappa.v8i03.4228

Abstract

This research was driven by the insufficient listening abilities of students in Indonesian language classes in Grade V. The aim of this study was to illustrate the implementation of the cooperative learning model of the think pair share type to enhance students' text listening skills in Indonesian language courses. This study aimed to illustrate the use of the think pair share cooperative learning model in enhancing students' text listening abilities in Indonesian language lessons. This research method adopts a qualitative approach, specifically utilizing classroom action research. This study examines the teacher's learning journey and the outcomes of student assessment tests in text listening abilities through the implementation of the think pair share cooperative learning model. The participants in this study included teachers and 24 students from grade V. Methods for gathering data include observation, testing, and documentation. Additionally, it was examined and handled descriptively using both qualitative and quantitative methods. The measure of success is whether the implementation of the think-pair-share cooperative learning model and the outcomes of student assessment tests are satisfactory. The findings of cycle I showed a lower qualification (K), whereas in cycle II they exhibited a good qualification (B).

References

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44.

Fadly, W. (2022). Model-Model Pembelajaran untuk Implementasi Kurikulum Merdeka. Yogyakarta. Bening Pustaka.

Hasriani. (2023). Terampil Menyimak. Bandung. Indonesia Emas Group.

Heryati, R. (2020). Meningkatkan Keterampilan Menyimak Melalui Model Think Pair Share (TPS) di Kelas Tinggi Sekolah Dasar. Pendidikan, 13(3), 217–228.

Iffah, F., Agustina, M., Syachruroji, A., Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2024). Analisis Motivasi Peserta Didik Terhadap Keterampilan Menyimak pada Mata Pelajaran IPAS di Kelas IV sendiri dan alam sekitar , serta pengembangan lebih lanjut dalam penerapan dalam dipengaruhi oleh bagaimana motivasi belajar siswa sendiri . Motivasi belajar. 4, 108–117.

Maherani, A. A., Salam, R., Faisal, M., & Abstrak, A. I. (2023). Pengaruh Penerapan Metode Audiolingual Terhadap Keterampilan Menyimak Siswa Kelas Iii Sd Negeri 168 Rumpia Kecamatan Majauleng Kabupaten Wajo. Jurnal Metafora Pendidikan, 1(2), 64–76.

Marlianti, E., Marli, S., & Hadidhah, S. (2020). Peningkatan Keterampilan Menyimak Cerita Fiksi Anak Menggunakan Media Audio Pada Siswa Kelas V Sd. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Untan, 6(3), 215538.

Massitoh, Euis., I. (2021). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Rendahnya Keterampilan Menyimak. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 3, 330–333.

Mutia, T. (2020). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Model Think Pair Share (TPS) Terhadap Hasil Belajar Geografi. Geodika: Jurnal Kajian Ilmu Dan Pendidikan Geografi, 4(2), 210–219.

Muzdalifah, Neneg, & Nadia. (2024). Penerapan Model Kooperatif Tipe Think Pair Share Berbantuan Media Literacy Cloud Dalam Meningkatkan Keterampilan Menyimak Cerita Siswa Kelas IV. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(01).

Panca Putri, S., Nabilla Zakiyah, A., Anisah, N., Riyani, R., Arbaina Juliana, S., & Tri Samiha, Y. (2022). Penerapan Konsep Dasar Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar Dalam Kurikulum Merdeka. JIMR : Journal Of International Multidisciplinary Research, 2(01), 53–65.

Putri, E. J. E., Rahman, Fuadhaily, A. Wa., & Firdaus, F. U. (2021). Peningkatan Keterampilan Menyimak Konsentrasi Melalui Guided Listening Materi Teks Eksplanasi di Kelas VI. Jurnal Syntax Imperaktif: Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 1(6), 1–23.

Subakti, H. (2023). Analisis Keterampilan Menyimak Pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar Kota Samarinda. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(6), 2536–2541.

Tabrani, & Amin, M. (2023). Model Pembelajaran Cooperative Learning. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5, 200–213.

Wulandari, O. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa. Musta Disiplin Ilmu Akademik, 1(4), 132–143.

Downloads

Published

2025-09-30

Issue

Section

Articles

Citation Check