Pengaruh Metode Gamifikasi Terhadap Hasil Belajar IPAS Peserta Didik Kelas V UPTD SD Negeri 85 Parepare

Authors

  • Muhammad Asrul Sultan
  • Muslimin
  • Annisa Zahra Suryaningsi Universitas Negeri Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdasmatappa.v8i1.4192

Keywords:

Gamification, Learning Achievement, Social Sciences

Abstract

This study objective to determine the effect of applying gamification methods on learning achievement in the Social Sciences for class V UPTD SD Negeri 85 Parepare. The approach used is a quantitative approach with an experimental research type. The design used in this study is a quasi experiment in the form of nonequivalent control group design. The population in this study were all students of grade V UPTD SD Negeri 85 Parepare, while the sample was grade V-A as the experimental grade with 29 students and grade V-B as the control grade with 30 students. The research instrument used in this study was a test instrument..The data analysis technique used was the independent sample t-test. Based on the results of the inferential statistical analysis, it shows Sig (2-tailed)=0.000<0.05, so Ho is rejected and H₁ is accepted. Thus, the conclusion of this study is that there is an influence of the gamification method on learning achievement in the social sciences for class V of UPTD SD Negeri 85 Parepare.

References

Adnyana, I. M. D. M. (2021). Populasi dan Sampel. Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, 14(1), 103–116.

Asih, N., & Ramdhani, S. (2019). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Means End Analysis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 435–446. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i3.579

Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, J., & Jufri, A. W. (2020). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108–116. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i2.122

Ginanjar, Eggi G. Bambang Darmawan., S. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Partisipasi Belajar Peserta Didik Smk. Journal of Mechanical Engineering Education, 6(2), 206–219.

Julianto, A. K. A., & Ekohariadi. (2020). Metode Gamification Pada Pemrograman Dasar Teknik Komputer Dan Informatika Di Sekolah Menengah Kejuruan. It-Edu, 05(01), 77–84.

Jusuf, H. (2016). Penggunaan Gamifikasi dalam Proses Pembelajaran. Jurnal TICOM, 5(1), 1–6.

Mukarromah, T. T., & Agustina, P. (2021). Gamifikasi Berbasis Aplikasi dan Pembelajaran Anak Usia Dini. Edukids: Jurnal Pertumbuhan, Perkembangan, Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 18(1), 18–27. https://doi.org/10.17509/edukids.v18i1.33338

Mulia, E., Zakir, S., Rinjani, C., & Annisa, S. (2021). Kajian Konseptual Hasil Belajar Siswa dalam Berbagai Aspek dan Faktor yang Mempengaruhinya. Dirasat: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 7(2), 137–156.

Nurbaiti, Meriyati, & Ganda Putra, F. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament Berbantuan Konsep Gamifikasi Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 6, 1–13.

Ristiana, M. G., & Dahlan, J. A. (2021). Pandangan Mahasiswa Calon Guru Dalam Penggunaan Model Gamifikasi Dalam Pembelajaran Matematika. JPMI - Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(1), 127–136. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i1.127-136

Rohaila Mohamed Rosly dan Fariza Khalid. (2017). Gamifikasi: konsep dan implikasi dalam pendidikan. Gamifikasi : Konsep Dan Implikasi Dalam Pendidikan, 144–154.

Rostikawati, D. A., & Yustiana, Y. R. (2024). Penelitian Survei: Minat Dan Motivasi Belajar Mahasiswa Dalam Perkuliahan Pembelajaran Ipa. EDUPROXIMA: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 6(2), 555–560. https://doi.org/10.29100/.v6i2.4289

Sugiyono & Lestari. (2021). Metode Penelitian Komunikasi (Kuantitatif, Kualitatif, Analisis Teks, Cara Menulis Artikel Untuk Jurnal Nasional dan Internasional. Bandung:Alfabeta Febriansah, A. T., Syaifuddin, A., & Soepriyanto, Y. (2021). Perkembangan Gamifikasi di Bidang Pendidikan. Scholaria Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 14(2), 177–186.

Yusmar, F., & Fadilah, R. E. (2023). Analisis Rendahnya Literasi Sains Peserta Didik Indonesia: Hasil Pisa Dan Faktor Penyebab. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 13(1), 11–19. https://doi.org/10.24929/lensa.v13i1.283

Downloads

Published

2025-03-30

Issue

Section

Articles

Citation Check