Penerapan Model Pembelajaran Reciprocal Teaching Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengemukakan Pendapat Siswa Kelas VI UPTD SD Negeri 117 Barru
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdasmatappa.v8i1.4073Abstract
The problem in this study is the low learning outcomes of Indonesian about expressing opinions. The objectives of this study are: 1) To find out that the application of Reciprocal Teaching learning can improve the learning process of expressing students' opinions in class VI UPTD SD Negeri 117 Barru. 2) To find out the effect of the application of the Reciprocal Teaching learning model in improving the ability of students to express their opinions in class VI UPTD SD Negeri 117 Barru. The problem in this study is the low learning outcomes of Indonesian about expressing opinions. The objectives of this study are: 1) To find out that the application of Reciprocal Teaching learning can improve the learning process of expressing students' opinions in class VI UPTD SD Negeri 117 Barru. 2) To find out the effect of the application of the Reciprocal Teaching learning model in improving the ability of students to express their opinions in class VI UPTD SD Negeri 117 Barru.
References
Djajadi, M. (2019). Pengantar Penelitian Tindakan Kelas (classroom Action Research). Yogyakarta: Arti Bumi Intaran.
Djamarah, S.B., & Zain A. (2014). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Djumingin, S., Juanda, & Tamsir, N. (2022). Pengembangan Materi Pembelajaran Bahasa Indonesia. Universitas Negeri Makassar.
Eliyanti, M. S. (2019). Tuturan Dalam Pembelajaran Berbicara dengan Metode Reciprocal Teaching. Media Sahabat Cindekia.
Fatimah. (2016). Meningkatkan Kemampuan Mengemukakan Pendapat Melalui Teknik Debat Aktif Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Jatitujuh Kabupaten Majalengka Jawa Barat. Skripsi Universitas Negeri Yogyakarta.
Hasnah, Halik, A., & Anwar, D. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Preview, Question, Read, Refllect, Recite, Review (PQ4RR) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Membaca Pemahaman Pada Siswa IV SDN 105 Pinrang. Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1).176.
Ilmi, N. (2021). Analisis Pragmatik Imperatif Dalam Novel Pulang Karya Tere Liye. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(1).157.
Kamaruddin, Halik, A., & Andarsumar, M. A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Muatan Ipa Tentang Siklus Air Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V UPTD SD Negeri 75 Parepare. Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(3).231.
Khasanah, U. (2019). Pengaruh Model Reciprocal Teaching Hasil Belajar Tematik Peserta Didik Kelas IV SD Negeri 4 Metro Barat. Skripsi Universitas Lampung Bandar Lampung.
Khusnia, D., & Nuraida, D. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Reciprocal Teaching (pembelajaran Terbalik) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasa Pencemaran Lingkungan. 14(1).
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2014). Qualitative Data Analysis. SAGE Publications.
Muzni, A. I., Wibowo, A., & Eviliana, T. (2021). Pengaruh Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi Buzz Group Terhadap Kemampuan Mengemukakan Pendapat. Conseling Millennial, 2(2), 378.
Rahman, T. (2018). Aplikasi Model-Model Pembelajaran dalam Penelitian Tindakan Kelas. CV. Pilar Nusantara.
Regita, N. A., Pramiarsih, E. E., & Sritumini, B. A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Jigsaw Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Dalam Mengemukakan Pendapat. Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 100.
Sani, R. ., Sondang, R. ., & Hary, S. & S. (2017). Penelitian Pendidikan. Medan. Tsmart Printing.