Penerapan Psikoedukasi Sebagai Metode Untuk Mengatasi Kecanduan Gawai Pada Pelajar

Authors

  • Maila Faiza INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI KUDUS, Indonesia
  • Muhammad Miftah INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI KUDUS, Indonesia
  • Ulya Syarifah INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI KUDUS, Indonesia
  • Anis Naila Rohmatin INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI KUDUS, Indonesia

Keywords:

Psychoeducation, Gadgets, Students, Addiction, Methods

Abstract

This study aims to explore the effectiveness of psychoeducation in addressing the problem of gadget addiction among students, an increasingly pressing issue with the rapid advancement of digital technology. In this study, we used a descriptive qualitative approach, involving data collection through interviews with several students who are addicted to gadgets. The results showed that psychoeducation has a significant role in increasing students' awareness of the negative impacts of excessive gadget use. The psychoeducational steps implemented include: 1) socialization about gadget diet and detox; 2) outbound activities to strengthen social interaction; 3) sharing experiences as a way to inspire behavioral change; and 4) teaching time management techniques. With planned and ongoing interventions, psychoeducation has proven effective in reducing gadget addiction levels, while supporting the development of students' social, emotional, and academic skills as a whole.

References

Aprilia, C. (2024). Psikoedukasi Upaya Mengurangi Kecanduan Gadget Pada Remaja Di Smpn Satu Atap Suka Maju. Psikologiya Journal, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.62872/wmx37023

Dinata, K. B. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Digital Mahasiswa. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 19(1), Article 1. https://doi.org/10.31571/edukasi.v19i1.2499

Fatimatuzzahro, F., Aliyudin, M., Damara, R., & Hayati, F. A. (2025). Analisis Kecanduan Gadget pada Mahasiswa Universitas Pamulang. Prosiding Seminar Nasional Manajemen, 4(1), Article 1.

Fitriana, F., Ahmad, A., & Fitria, F. (2021). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Perilaku Remaja Dalam Keluarga. Psikoislamedia : Jurnal Psikologi, 5(2), 182. https://doi.org/10.22373/psikoislamedia.v5i2.7898

Higgins, A., Murphy, R., Downes, C., & Barry, J. (2020). Factors impacting the implementation of a psychoeducation intervention within the mental health system: A multisite study using the consolidation framework for implementation research. BMC Health Services Research, 1. https://doi.org/10.1186/s12913-020-05852-9

Hikmah, S., Robaiyani, S., Novika, H. R., Rahmadani, Y., Islam, U., & Walisongo, N. (2024). Pendekatan Psikoedukasi dalam Mencegah Kecanduan Gadget pada Siswa Kelas 9 di SMPN 45 Semarang.

Jalal, N. M., Syam, R., Istiqamah, S. H. N., Irdianti, I., & Piara, M. (2022). Psikoedukasi Mengatasi Kecanduan Gadget pada Anak. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.54259/pakmas.v2i2.1311

Purwati, P., Japar, M., Asih, S. S., & Rifki, Z. Z. (2022). Implementasi Psikoedukasi Untuk Meningkatkan Penanaman Sikap Peduli Sosial Pada Siswa SMP Islam Sarbini Grabag. JMP (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 7(1), 825–831.

Putri, J. N., Sumiatin, T., Su’udi, & Yunariyah, B. (2024). Penggunaan Gadget Dan Perubahan Perilaku Remaja Di Sekolah Menengah Atas Tuban. Jurnal Ilmiah Kesehatan Mandira Cendikia, 3(8), Article 8.

Ramadina, W., Manalu, A. W., Tanjung, R. F., & Simanullang, L. N. (2022). Peran Guru dalam Menyikapi Psikologi Anak Usia Dini Yang Kian Menurun Akibat Gadget. Buhuts Al-Athfal, 2(2). https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fjurnal.uinsyahada.ac.id%2Findex.php%2Falathfal%2Farticle%2Fview%2F6148&psig=AOvVaw3FL62lx2c9IR0tXXLrUOWj&ust=1742959630410000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=0CAQQn5wMahcKEwjo6enepKSMAxUAAAAAHQAAAAAQBA

Sa’id, M., Noorrizki, R. D., & Avezahra, M. H. (2024). Psikoedukasi Fathering untuk Meningkatkan Keterlibatan dan Kompetensi Ayah dalam Pengasuhan Anak. I-Com: Indonesian Community Journal, 4(1), 39–47. https://doi.org/10.33379/icom.v4i1.3558

Splett, J. W., Perales, K., Miller, E., & Hartley, S. (2022). Using readiness to understand implementation challenges in school mental health research. Journal of Community Psychology, 7. https://doi.org/10.1002/jcop.22818

Walid, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Karakter Siswa Di SMP 01 Campalagian Kabupaten Polewali Mandar [Diploma, UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR]. https://eprints.unm.ac.id/16763/

Downloads

Published

2025-10-13

How to Cite

Faiza, M., Miftah, M., Syarifah, U., & Rohmatin, A. N. (2025). Penerapan Psikoedukasi Sebagai Metode Untuk Mengatasi Kecanduan Gawai Pada Pelajar. JURKAM: Jurnal Konseling Andi Matappa, 9(2), 66–76. Retrieved from https://journal.matappa.ac.id/index.php/jurkam/article/view/4195

Issue

Section

Articles

Citation Check