Penggunaan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Minat Belajar Matematika Kelas V SD Negeri 42 Parepare
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdasmatappa.v8i03.4224Keywords:
Puzzle Media, Interest in LearningAbstract
The purpose of this research is to determine students’ interest in learning mathematics regarding equivalent fractions by applying puzzle media. This research uses a qualitative approach with the applied method being classroom action research. This study focuses on two aspects, namely interest focus and process focus. The research activities were conducted at UPTD SD Negeri 42 Parepare, with the subjects of the research including teachers and fifth-grade students of UPTD SD Negeri 42 Parepare for the 2024/2025 academic year. The number of students involved was 34 students, consisting of 16 boys and 18 girls. This research was conducted in two cycles. Each cycle consisted of two meetings, which included planning, implementation, observation, and reflection stages. Data in this research were obtained through observation techniques, interest questionnaires, and documentation. The learning achievement in cycle I shows that the success indicator is in the sufficient category (C), meanwhile in cycle II, the improvement has reached the good category (B). Based on this, it can be concluded that the effective use of puzzle media can enhance the learning process and interest in mathematics among students on the topic of equivalent fractions in grade V of UPTD SD Negeri 42 Parepare.
References
Andriana, E., Jovita, S. M., & Rokmanah, S. (2022). Analisis Penggunaan Media Puzzle Math pada Materi Pecahan di Kelas 5 SDN Sinaba Kota Serang Kecamatan Kasemen. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 08(1).
Andriana, E., Jovita, S. M., & Rokmanah, S. (2022). Analisis Penggunaan Media Puzzle Math pada Materi Pecahan di Kelas 5 SDN Sinaba Kota Serang Kecamatan Kasemen. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 08(1).
Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jawa Barat: CV Jejak.
Arifin, F. (2024). Kapita Selekta Matematika MI/SD. Jakarta: Publica Indonesia Utama.
Atika, A., & Andriati, N. (2023). Minat Belajar Anak Slow Learner. Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Broadhurst, R. (2020). Mindset Awal Siswa terhadap Pembelajaran Matematika yang Sulit dan Menakutkan. Managing Environments for Leisure and Recreation, 1(2), 373–377.
Dika Nurhayati, Setyawati, D., & Maharbid, D. A. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Pecahan melalui Model Make A Match Pada Peserta Didik. Educational Journal of Bhayangkara, 2(2), 79–94.
Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 4(1), 104–117.
Hafshari, N. D., & Arini, N. W. (2023). Pengembangan Media Papan Sipat-Siput pada Pembelajaran Matematika untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 467–479.
Hapuddin, S. (2021). Teori Belajar dan Pembelajaran Menciptakan Pembelajaran yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Kencana.
Jayanti, Zulkardi, Putri, R., & Hartono, Y. (2023). Numerasi Pembelajaran Matematika SD Berbasis E-Learning. Palembang: Bening Media Publishing.
Kudsiah, M., & Alwi, M. (2020). Pengembangan Media Puzzle Pecahan Matematika Materi Penjumlahan Pecahan untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Info Artikel Abstrak. Jurnal Elementary. 3(2), 102–106.
Kurniawan, H. (2021). Pengantar Praktis Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Deepublish.
M, S. M., Djabba, R., & Rahman, S. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation dalam Meningkatkan Hasil Belajar Materi Sifat-Sifat Cahaya Siswa. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(2), 425.
Pahleviannur, R., Mudrikah, S., Mulyono, H., Bano, V., Rizqi, Syahrul, Latif, N., Prihastari, E., Khurotul, A., Zakaria, & Hidayati. (2022). Penelitian Tindakan Kelas. Sukoharjo: CV. Pradina Pustaka Grup.
Palupi, A. T., Sismulyasih, N., Farikah, F. N., & Wasilah, Z. (2023). Metode dan Media Inovatif. Semarang: Penerbit Cahya Ghani Recovery.
Pandiangan, W. M., Siagian, S., & Sitompul, H. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran Dan Gaya Belajar Siswa terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 11(1), 86.
Putri, Sendi Annisa, Destiniar, & Sunaedi. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Puzzle Pecahan terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SD Negeri 100 Palembang. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4, 1707–1715.
Usman, Yulia, & Handayani, S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa tentang Interaksi Manusia di Kelas V SD. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan.
Wijaya, R., Vioreza, N., & Marpaung, J. B. (2021). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III Penggunaan Media Konkret dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika. Semnara, 1–9
