Miskonsepsi Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pemecahan Masalah Matematika Materi Perbandingan dan Skala Kelas V SD Negeri Sowan Kidul Kabupaten Jepara
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v4i4.1083Keywords:
Comparison and scale, Misconception, Problem Solving.Abstract
The aim to be achieved is to find out the students' misconceptions in solving the math story problem of the fifth grade students of SD Negeri Sowan Kidul, Jepara Regency. This research uses descriptive qualitative research. The subjects of this study were the fifth grade students of SDN Sowan Kidul totaling 25 students. The data collection methods were students' ability tests, teacher interviews and student questionnaires. The data validity test was done by triangulation. Data analysis techniques in this study used data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the analysis obtained were 1) 57.36% of students experienced translation misconceptions; 2) 72.12% of students experienced misconceptions of concepts 3) 79.12% of students experienced arithmetic misconceptions; 4) 75.64% of students experienced misconception of signs; 5) 76.51% of students experienced a misconception of strategies.References
Ainiyah, Lutfia Afifatul. “Identifikasi Miskonsepsi Siswa Dalam Materi Geometri Pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Punggelanâ€. Jurnal Pendidikan Matematika Vol. 5, No.1, 2016.
Cahyadi, Fajar. 2017. “Pengembangan Media Utama (Ular Tangga Matematika) dalam Pemecahan Masalah Matematika Materi Luas Keliling Bangun Datar Kelas IIâ€. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI (2017) Vol. 4 (1): 119-128
Hidayatullah, Muhammad Syarif. 2019. “Analisis Kemampuan Penalaran Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas IV SD Negeri Sendangmulyo 04 Kota Semarang Semester Genap Tahun Ajaran 2018/2019â€. Skripsi: Universitas PGRI Semarang
Jamaris, Martini. 2014. Kesulitan Belajar. Bogor: Ghalia Indonesia.
Malikha, Ziadatul dkk. 2018. “Analisis Miskonsepsi Siswa Kelas V-B Min Buduran Sidoarjo Pada Materi Pecahan Ditinjau Dari Kemampuan Matematikaâ€. Jurnal Mathematics Education Journal Vol. 1, No. 2, April 2018, 75-81
Moelong, Lexy J. 2017. Metodelogi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset
Najoan, Roeth A.O. 2019. Strategi Pemecahan Soal Cerita Matematika di Sekolah Dasar. Sulawesi Utara: Yayasan Makaria Waya.
Permendikbud Republik Indonesia No. 24 Tahun 2016 tentang Kompetensi Inti dan kompetensi dasar pelajaran pada kurikulum 2013
Sari, Dian Puspita. 2016. “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswaâ€. Skripsi: Universitas Negeri Semarang
Silvia, Sinta dkk. 2019. â€Miskonsepsi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Langkah Polya Pada Materi Aljabarâ€. Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Suparno, Paul. 2013. Miskonsepsi dan Perubahan Konsep dalam Pendidikan Fisika. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Wakhyudin, Husni. “Model Number Head Together Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas IV. 4(2), 67, Desember 2014.
Zevira, Nur Mizha. 2020. “Analisis Kesalahan Konsep Materi Perbandingan Dan Skala Pada Siswa Kelas VII-D Dan VII-E MTs Negeri 2 Bandar Lampung (Penelitian Kualitatif Analsisi Pada Siswa Kelas VII-D dan VII-E MTs Negeri 2 Bandar Lampung Semester Genap Tahun Pelajaran 2019/2020)â€. Skripsi: Universitas Lampung Bandar Lampung.
Zulfa, Indana. 2013. “Analisis Miskonsepsi Siswa Dengan Certainty Of Response Index (CRI) Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel Kelas VIII MTS Hasyim Asy’ari†Skripsi: Institut Agama Islam Negeri Sunan Ampel